Även en blind höna…

Vanligtvis, för att inte säga nästan uteslutande, så är lokalblaskan i Malmö (sydsvenskan) knappt värd att slå in fisk i. Inrikespolitiskt tycks man tro att hetsjakt mot vår Regering, och hyllning av sosseriet är samma sak som journalistik.

Det är dock ingenting mot de utrikespolitiska skriverierna, och då främst rapporteringen från USA. Inte ens i det demokratiska partiets egen medlemstidning kan jag tänka mig att man skriver lika ensidigt, lika partipolitiskt partiskt som i sydsvenskan. Till exempel följande citat om en av demokraternas kandidater:

“I det förestående amerikanska presidentvalet är demokraten Hillary Clinton segertippad – även om kampen kommer att bli tuff.
Till och med hon har haft svårt att kommunicera den briljans som hon otvetydigt besitter.”

Hade jag varit shrillary så hade jag skämts ögonen ur mig över sådant fruktansvärt fjäsk. Gör det inte ont i knäna att tillbe någon så frenetiskt?

Idag publicerar man dock ett bra inlägg inder forumet “aktuella frågor”, och då får man ju passa på att uppmärksamma det:

“Norden väljer Hillary”

Jag vet inte om publiceringen av denna sällsynta klarhet beror på semstertiderna eller bara slumpen men hur som helst hoppas jag att man på sydsvenskan tar till sig denna artikel.

Hoppas kan man ju alltid… 

3 Responses to “Även en blind höna…”

  1. Chris Says:

    Din blogg är sjukt ogenerad på ett uppfriskande och underhållande sätt. Liksom dig håller jag på GOP i kommande val, men med tanke på ämnet för din blogg kanske det kan vara på plats att kommentera “Gör det inte ont i knäna att tillbe någon så frenetiskt?” ang sydsvenskans hyllning till Clinton. Kanske kastar du lite sten i glashus här? I all välmening – fridens…

  2. dubyadivine Says:

    Hej Chris,

    Tack för din kommentar och dina åsikter om min blogg.

    Jag antar att det kan tyckas som om jag kan lastas för samma synd som jag lastar andra, i detta fallet sydsvenskans politiske chefsredaktör, för nämligen naiv och okritisk beundran. Och med det även hyckleri.

    Jag håller dock inte med om det. Det är fullständigt absurt att hålla mig, en anonym strötidsbloggare som skriver en liten blogg om endast ett fåtal ämnen till samma standard som man håller en av sveriges största dagstidningar. Jag skriver när jag känner mig tillräckligt engagerad eller inspirerad och bloggposterna blir därför mer dramatiska och tillspetsade än vad de kanske blivit om jag skrivit 5 inlägg per dag oavsett motivation.

    Jag ägnar mig heller inte åt att hylla någons “osynliga” briljans som sydsvenskan i detta exemplet gör. Jag döljer inte att jag stödjer Bush och idoliserar Reagan, men jag skulle inte tillskriva dem egenskaper som ingen annan sett och som de själva varken såg eller visade. Släpper man den gränsen kan man ju dikta upp vad som helst.

    I ett större perspektiv är sydsvenskan varken ensamma eller nyskapande när de väljer att just tillskriva de demokratiska kandidaterna en otrolig “briljans”. Samma sak har skrivits av vänsterjournalister om demokratiska presidentkandidater sedan iallafall Nixons dagar. Samtidigt har den Republikanska kandidaten ständigt anklagats för att vara dum. Med undantag möjligen för Bush sr så har Ford, Reagan, Dole och Bush ALLA anklagats för att vara dumma, ointelligenta, outbildade etc medan lovorden om carters, mondales, dukakis, clintons, gores och kerrys intelligens aldrig ville sluta. Snart får vi kanske lägga shrillarys namn till denna lista.

    Varje sund och balanserad människa inser genast att INGEN av USAs presidenter eller presidentkandidater (från de stora partierna) varit varken dum eller outbildad. Men ändå låter vi vänstermedierna sakta forma historieböckerna till att säga just det. Varför?

  3. Chris Says:

    Min kommentar var skämtsamt menad, vilket jag hoppades framgick. Om du tycker att den var fullständigt absurd får du väl ta bort den. Håller för övrigt med om bilden av “intellektuella” demokrater och trögtänkta republikaner. Europeisk, och kanske speciellt svensk media är så fantastiskt påhittigt vinklad att bilden av tex Bush jr blir en dumdryg skjutjärnssydstatare. Till och med den påstått borgerliga Svd driver ju kampanj mot republikaner. Bush kanske inte nödvändigtvis är intellektuell i europeisk bemärkelse, men att han skulle vara ointelligent är naivt att tro. Tvärtom är han antagligen smartare än de flesta av oss, inklusive många arroganta demokrater. Fortsätt skriva, jag har dig på RSS och läser med stort nöje när du gör nya inlägg…

Leave a Reply

