Hitlers tokigheter

Jag läser i dn att Hitler kan bli av med medborgarskapet efter 75 år som tysk. socialdemokraterna i Niedersachsen anser uppenbarligen att detta är den viktigaste frågan att ödsla tid och energi på. Det låter som ett trevligt ställe att bo på om de inte har värre problem att tampas med.

Är det Hitler som man vill straffa? Låta honom lida skammen av att vara statslös? Ja, han kommer nog att gräma sig av bitterhet om han får tillfälle att titta upp på oss från skärselden.

Hitler var också ämnet i en dokumentär jag såg igår på Tv4Fakta. Man spenderade bland annat 5-10 minuter på att klarlägga att Hitlers bror, Alois, (som var restaurangägare) blev otillbörligt gynnad av sitt släktskap till den enväldige diktatorn. Vid min själ, att Hitler utöver angreppskrig och koncentrationsläger lyckades hitta tid att smussla statliga medel till sin bror.

Det kanske stämmer, jag bryr mig ärligt talat inte.

Det påminde mig dock om dramatiseringen av Hitlers väg till makten “Hitler – The rise of evil” där man valde att ta med en helt påhittad, ohistorisk scen där soldaten Hitler under första världskriget misshandlar en hund. Syftet var såklart att utmåla den fanatiske vegetarianen och djurvännen Hitler som ond. Jag kan tänka att det iallafall hade varit lite mer effektfullt att säga något om förintelsen – något dramatiseringen utelämnar.

Sedan har vi mer eller mindre storslagna förmågor som efter Hitlers död kommit med den ena konstiga teorin efter den andra. “Han var egentligen jude”, “han var homo-sexuell”, “han var a-sexuell”, “han åt köttbuljong i strid med sin vegetarianism”, “hans skatteskuld blev aldrig betald” m.m.

Vad jag undrar är helt enkelt vad spelar allt detta för roll?.

Hitler var ansvarig för förintelsen. Hans regim dödade över 10 miljoner människor, varav 6 miljoner judar i ett oöverskådligt massmord på den egna befolkningen, ett massmord som i världshistorien endast överträffas av världens kommunister vad gäller antal offer. Han startade ett aggresionskrig i syfte att ta över världen, ett krig som skördade ytterligare 10-tals miljoner människors liv. Hans eftermäle var onska, död och lidande.

Att ens slösa en minut åt Hitlers “tokigheter”, hans “jönsonliganfiffel” med tyska skattepengar eller hans eventuella perversioner i sovrummet är en minut som borde ägnas åt hans verkliga brott mot männskligheten.

Tydligen håller inte alla med mig där heller.

Leave a Reply

