fegt att gömma sig bakom “källor”

Jag har som regel att så fort jag ser uttrycket “anonyma källor” så ställer jag mig upp och slänger ut tidningen genom fönstret.

Det är bara att inse, när journalisterna inte ens kan få någon person att vilja sätta ett namn bredvid deras lögnaktiga alster så kan man lugnt utgå ifrån att deras skriverier är mindre värt än pappret det är skrivet på.

Att använda hemliga källor ger dock journalisterna ett ljusskyggt kryphål som de kan använda som smutsig sköld för att sprida lögner och förtal om människor de inte tycker om.

Om någon person skulle börja bråka och säga saker som “Vad grundar du det på?”, “Vem säger det?” eller “Vilken trovärdighet har en människa som kanske bara finns i din artikel?” – så kan journalistern likt ett barnsligt barn i sandlådan triumfatoriskt vifta med spaden och utbrista något i stil med “Säger jag inte!!”.

Dagens exempel kommer bland annat från dagens nyheter. En lång artikel med enda syfte att smutskasta Utrikesminister Carl Bildt och lipa ikapp med den KU-prickade och pinsamt överspelade Fd statssekreteraren lars danielsson.

Genom hela artikeln gömmer sig journalisten bakom formuleringen “dn:s källa” och med risk för att konstatera det uppenbara så utgår iallafall jag från att denne “källa” är den fjantige danielsson själv.

Utrycket “kamrater emellan” tycks passa bra mellan många journalister och avdankade, utskämda sossar…

Leave a Reply

