Att Fildela?

Vad gäller debatten kring fildelning så är jag lite kluven. Jag ser äganderätten som helig och har sedan lagändringen förra året slutat ladda ner upphovsrättsskyddat material. Jag konsumerar dock ytterst lite filmer och musik, jag har inte köpt en cd på över ett år och går på bio ett fåtal gånger per år. Musiken får jag från radio och min redan köpta skivsamling. De filmerna jag har lust att se får jag ifrån tv som jag betalar lagligt.

Musikindustrin och filmindustrin har inte tjänat ett dugg på att jag inte laddar ner. Deras argument om att “en nedladdad film” kan översättas till “en såld film” är helt enkelt falskt. Då priset var gratis (innan lagändringen) så konsumerade jag mycket filmer och musik men idag anser jag inte att priset motsvarar produken. Istället för att få spridning på den kultur man skapar så står artisterna idag utan både spridning och pengar. Vad gäller mig.

De vänstervridna artister som ständigt pratar om solidaritet och om hur “snäll” vänstern är, visar ett motbjudande hyckleri då man plötsligt drabbas själv. När någon kommer in till dem och stjäl frukterna av DERAS arbete – DÅ är det plötsligt inte “coolt” att dela med sig. Då uppträder de plötsligt som de profithungriga kapitalister som man ständigt svartmålar. Och det är ju knappast de rika som skor sig genom fildelning utan det är JUST de “fattiga” som inte anser sig ha råd som nyttjar fildelning. Vad är skillnaden mellan att betala skatt och att förlora delar av sin eventuella inkomst genom fildelning – från offrets synvinkel?

En artist i ordets sanna betydelse som har en genuin vilja att sprida sitt budskap som står över profithungern hade INTE agerat som dagens artister som uttalar sig i fildelardebatten.

Så jag finner mig i en position där mina värderingar placerar mig på samma planhalva som “artisterna” och musikindustrin, två grupper jag endast känner förakt för. Tråkigt men sant, dock har jag inte funderat klart i frågan.

Leave a Reply

