Dagens Dubya


Jag såg precis president Bushs tal till nationen från Annapolis, Maryland. Tyvärr tvingades jag se större delen av talet på CNN efter att TV8 avbröt FoxNews klockan 4. Oförlåtligt. Jag var dock inte speciellt orolig, då jag trots allt har tillgång till talet via internet och närsomhelst kan se det på C-Span. Jag bara säger det för ingen av de svenska kanalerna i tv eller radio vågade låta mig se talet det går ju inte utan att reportrar med “rätt” åsikter kan berätta vad Bush “egentligen” säger som var fallet vid flera andra viktiga tal. Dock ej installationstalet 2001 som man överhuvudtaget inte visade i statsteven.För att övergå till talet så tycker jag att det var ett av Bushs absolut bästa tal hittils. Hans värderingar och starka moral bär verkligen upp budskapet och gör det mycket övertygande. Presidenten bemötte (trots att jag inte ser någon anledning till det) de befängda anklagelserna från extremdemokraterna med en god fars tillrättavisande hand och förklarade pedagogiskt för dessa människor noggrant och med ord de själva använder det han sagt tidigare. Hoppas de slutade skrika tillräckligt länge för att förstå. Tveksamt.

Genom att hålla med, och nämna vid namn den balanserade demokratiske senatorn Joe Lieberman och hans senaste uttalanden kring Irak så tror jag att det nu är tydligt vem det är som försöker ena landet och är beredd att glömma partitillhörighet för vad som är rätt. Inte för att jag håller med premissen om att USA skulle vara ett speciellt delat land, eller att det i så fall skulle vara ett problem.

Jag hoppas på fler lika bra tal av överbefälhavaren och är optimistisk till att även andra människor ser det på det sättet och hoppas att presidenten får den uppskattning han förtjänar i form av bättre opinionssiffror inför julen. Det är uppenbart att han söker det och jag unnar honom det verkligen.

Leave a Reply

