Let it burn i´m freezing


För mig spelar det ingen större roll, jag hade gärna sett frankrike nedbrunnet till grunden. Med undantag för oskyldiga turister på genomfart så ser jag landplätten som kallas frankrike som ett genomruttet, korrupt styre. En befolkning som ser sig själva som världens ljus och längtar tillbaka till de inbillade storhetsdagarna (ni vet, då de leddes av den där italienaren Bonaparte).Jag kan dock inte hjälpa att le åt medias totala dubbelmoral som blir smärtsamt uppenbar då man följer “utvecklingen”. Efter katrina (som ingen människa var skyldig till) så tog det en halv millisekund tills media skyllde alla tänkbara problem på Bush. Visserligen så kan det tyckas givet att lägga ansvar på landets högsta folkvalda politiker, men med en federation vars lagar kräver engagemang av delstaterna och där vissa insatser kräver godkännande och även krav från guvernörer och borgmästare så bli den bilden felaktig och sned.

Efter situationen i grodlandet (som verkligen ifrågasätter politikers tidigare agerande) så har jag fortfarande inte läst någon skrivelse som ställer presidenten till svars trots att maktstrukturen i dett pyttelilla landet lägger regeringens ansvar oändligt mycket närmare det inträffade än en liknande situation i USA. Istället målas situationen som en serie händelser som redan HAR hänt och man fokuserar på allt annat än skuldfrågan.

Vidare så rör det sig om invandrade afrikaner som står för våldet, vilket om det handlar om USA stavas r-a-s-i-s-m. Och genast dras slaveriet och KKK upp, så icke här.

En annan aspekt är att samtliga reportage som handlar om USA reciterar Bushs “rekordlåga opinionsstöd” vilket även det saknas i alla skriverier om politiker på “högsta” nivån i förlorarlandet.

Som sagt, mitt intresse för situationen håller sig helt till medias rapportering. Snigelätarna kan gärna protestera mot landet som räddade dem från nazisterna med amerikanska flaggor målade med hakkors, jag har slutat bry mig om dem för länge sedan.

Leave a Reply

