Fildelning

Så har den första domen mot en fildelare delats ut i sverige.

Det förefaller osäkert om denna dom kommer att stå sig efter de överklagningarna som säkerligen kommer men i nuläget så håller jag med dem som ser detta som en överreaktion av rättsamhället. Den åtalade skall alltså betala 16500 kronor i böter för att en film legat tillgänglig för andra internetanvändare på hans dator. EN film! Det är INTE klarlagt om någon faktiskt laddade ner filmen, det är INTE klarlagt om det var medvetet, förrutom en skärmdump så är det inte mycket som faktiskt ÄR klarlagt.

Om mannen i fråga hade gått rakt in i en videobutik och helt sonika stulit en DVD med samma film så hade han kommit BETYDLIGT lindrigare undan (plus att han hade fått tillgång till eventuellt extramaterial). Då hade han begått det betydligt lindrigare brottet snatteri, då priset på en DVD understiger den gräns på 300 kr som satts som definition för snatteri.

Han hade också HELT LAGLIGT kunnat se filmen hos en kompis eller lånat den på biblioteket. Då hade han sett filmen gratis och den påstådda effekten på “film-industrin” hade varit densamma.

Det är förmodligen falskheten hos den påstådda “film-industrin” med främsta representant i Antipiratbyrån som jag vänder mig emot. Man förutsätter att man har rätt till pengar utan att ha förtjänat dem. Precis som allt prat om att Nader “stal” röster från Gore i presidentvalet 2000 så blir jag lika arg när jag hör dessa argument om “utebliven vinst”. Man kan INTE äga röster lika lite som man kan ÄGA kunder. Man måste vinna dem om och om igen och HELA tiden på kundens villkor.

Det går inte att jämställa värdet i att se en nedladdad film med att gå på bio, eller att köpa en DVD. Självklart kan jag inte tala för andra men personligen så uppskattar jag antalet filmer som jag varit beredd att betala för de senaste 10 åren ligger kring 10-12 och dem har jag sett SAMTLIGA på bio och jag har även köpt DVD:erna (och tidigare vhs). Jag satsar alla pengarna i min ficka på att den åtalade i detta fallet känner precis likadant om filmen han påstås laddat ner/upp.

Att journalisterna, som i stort beter sig som en grupp avdankade, lata rikemansbarn i det att de i skydd av egna gruppen kan skriva vad som helst utan att riskera något och förfallit i lathet och slutat granska, låter lobbygrupper driva sin agenda ostört förvånar inte men att domstolarna nu tydligen också vikit sig är tråkigt.

Det finns mycket att säga om äganderätten och om upphovsrätten men man kan inte bli bestulen utan att förlora något man HAR ägt och man kan inte sägas bryta mot någon upphovsrätt genom att skicka ettor och nollor genom cyberspace, det gör man först då man ser filmen olovligt.

Att döma någon att betala 16000 i dagsböter för att sprida en datafil med namnet “hipphipphora” ovetandes är bara fel.

Leave a Reply

