Vart är vi på väg?

Bush kommer till Danmark idag tisdag, han stannar till onsdag som också är presidentens födelsedag innan han beger sig till skottland.

Jag tycker det är så tråkigt att dessa turist-demonstranter tillåts förstöra som de gör. Här har vi en folkvald politiker som gör statsbesök hos en annan folkvald politiker. Jag kan inte tänka mig något mer underbart och optimistiskt än att två ledare möts på detta sätt – i vänskap och för att knyta banden dem emellan starkare.

Som malmöit hade jag med lätthet kunnat ta mig till Köpenhamn, och jag hade med glädje tagit chansen att lyssna till och se presidenten tala om det varit möjligt. Det var en självklarhet för mig att ta mig till Köpenhamn och lyssna på Clinton under hans besök då det begav sig, även om jag starkt motsätter mig många av Clintons initiativ och anser att han skämde ut sig och sitt land då han bland annat ljög under ed. Jag anser att han var en skam för presidentskapet.

Men det är ändå en självklarhet för mig att lyssna på honom, i egenskap av president för världens mest storslagna demokrati och i egenskap av företrädare för ett folk, i egenskap av statschef på besök.

Den sida vissa människor visar upp och den bild de förmedlar av européen gör mig arg. Arg och ledsen. Vad är meningen med att samlas och sabotera vid varje besök Bush gör. Märker inte dessa hippies att de inte löser några problem. Vad blev bättre av att de kastade sönder avenyn vid Bushs besök i göteborg?

De har heller ingenting nytt att säga. Det är samma klicheer och konspirationsteorier, samma hat och samma avsky. Folk samlades för att sabotera då Bush kom till göteborg innan 9/11 och de saboterar lika mycket nu. De spyr ut samma hat oavsett vad Bush gör och oavsett vad han säger.

Vad blir sämre av att vi visar Bush artigheten till ett besök i lugn och ro? Vad är så fruktansvärt med att visa upp vår bästa sida istället för vår värsta, och låta Bush hålla ett tal och berätta vad han tycker och vad han känner?

Vi vet vad vi kommer att få se. “Demonstranter” som bränner Amerikanska och Israeliska flaggan, kanske tom dockor och bilder av Bush. Vi kommer att få se plakat med texter som “no blood for oil” och andra dumheter. Vi kommer att få se de “onda” poliserna och den “oskyldiga” vandaliseringen. Media kommer självklart att se till att vi inte missar NÅGOT plakat utan kommer att ha många bilder på dem överallt och intervjuer med företrädare för demonstrationen. De kommer att intervjua någon ung människa som ser sympatisk och klipsk ut som kommer att få stå oemotsagt. Och om media mot förmodan interjuar någon från den “andra” sidan så kommer det att vara en fet otrevlig, arrogant typ som precis lärt sig tala men den risken vågar de förmodligen inte ta. Och sedan fortsätter det som vanligt, en chans till fred och förståelse mindre.

Media kommer att indirekt anklaga Bush för de demonstrationerna som hålls mot honom och i den andan kommer besöket att rapporteras. Bush har redan nu fått skulden för att luftrummet spärrats av och det kommer mer.

En bild som aldrig kommer att visas i svensk media får illustrera att det knappast är Bush som drabbas av dräggen som saboterar varje toppmöte, det är vi själva.

Leave a Reply

