Valet 2006

För att senare kunna säga “I told you so” tänkte jag redan nu avslöja hur det kommer att gå i riksdagsvalet 2006.

(Parti) – (Antal procent)

S – 35,6
V – 8,7
Mp – 6,1
M – 24,3
Fp – 12,8
C – 5,5
Kd – 5,5

Vilket betyder att sossarna sitter kvar om än med en knappare majoritet på 50,4. Jag avfärdar totalt att “junilistan” kommer att bilda parti inför valet. Konstitutionen, storfrankrikes dröm, kommer då redan att vara en avgjord fråga vilket inte kommer att locka väljare till ett enfrågeparti.

Jag lämnar möjligheten öppen att schymans initiativ kanske byter plats med Mp i riksdagen och kanske tar någon plats för vänstern. Jag tror inte det i dagsläget men jag är säker på att sossarna sitter kvar, med stöd av två knähundpartier som tillsammans får strax under 15% av mandaten.

Leave a Reply

